pinguins, zeehonden en albatrossen... - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van evelienengerwin - WaarBenJij.nu pinguins, zeehonden en albatrossen... - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van evelienengerwin - WaarBenJij.nu

pinguins, zeehonden en albatrossen...

Door: Evelien

07 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Dunedin

We zijn weer een weekje verder en hebben zoveel gedaan, de tijd vliegt echt om! Kepler tocht, Milford Sound, penguins, dolfijnen, zeehonden, royal albatros, nog meer penguins en zeehonden…

Kepler tocht
Afhankelijk van de weersvoorspelling wilden we in de fjordlanden (het zuidwesten van Nieuw Zeeland) een tocht lopen (normaal regent het er vooral heel veel), we komen er aan en wat blijkt? De komende dagen wordt in het zuidelijk deel ZON voorspeld! We besluiten spontaan direct op pad te gaan op een vierdaagse trektocht (de Kepler). Bij deze route zijn de hutten erg duur (het is een populaire zogenaamde ‘Great Walk’), dus we pakken de tent in en gaan kamperen. Onze eerste camping lag op een prachtig strandje. Helaas met heel veel sandflies (van die kleine vliegjes die heel gemeen steken), en zo bleek ‘s nachts, ook een possum die in onze voortent op zoek was naar eten. Ik dacht eerst dat Gerwin zo aan het kraken was en vroeg me al af wat hij in hemelsnaam midden in de nacht aan het doen was… Maar toen het Gerwin niet bleek te zijn en ik slaperig met een zaklantaarn de voortent inscheen, zat mij zo’n groot brutaal beest aan te kijken, die niet eens makkelijk weg te jagen was… (na een hoop herrie maken overigens wel). (Wouter, ik had enigszins een dejavu van 15 jaar geleden, gelukkig knaagde deze possum zich NIET de binnentent in.) De volgende morgen bleek ons brood enigszins aangeknaagd (dat deel hebben we maar weggegooid) maar de rest van het eten was er nog (gelukkig maar want een trektocht lopen met weinig eten is niet echt prettig). Nu was zelfs de eigenwijze Gerwin ervan overtuigd dat je het eten toch echt beter IN je rugzak kan doen in plaats van los in de voortent.
De rest van de tocht verliep zonder problemen en was supermooi, over bergen, met uitzicht op fjorden en nog veel meer bergen. De laatste nacht was weer aan een meertje, aan een idyllisch strandje waar we nog een verfrissende duik in het water konden nemen. Daar stond een minihut voor zes personen waar nog niemand was, dus wij dachten daar leuk onze intrek te nemen in plaats van in een tentje. Helaas bleek die nacht dat we de hut met tientallen muggen moesten delen (geen sandflies dit keer maar muggen…) die in grote getalen de hele nacht om ons hoofd zoemden, kortom niet echt een success en volgende keer slapen we weer lekker in ons tentje!.

De fjorden
Na de tocht zijn we doorgereden naar Milford Sound, waar we in de stromende maar dan ook echt stromende regen aankwamen. Het leuke van regen in dit gebied is dat er dan echt overal watervallen ontstaan, best leuk als je droog binnenzit en naar buiten kijktJ. De dag erna hebben we een kayaktocht in een fjord gemaakt, in de zon! Wat redelijk bijzonder is, aangezien het in dit gebied meestal regent... We begonnen de tocht met zo dicht mogelijk naar een 150 meter hoge (!!) waterval toe kanoen, wat een wind en water krijg je dan in je gezicht! Pittig om ertegenin te kanoen, maar ook erg verfrissend. Was heel bijzonder daar zo te kayakken, vlak langs zeehonden en we hebben er zelfs nog twee pinguins van dichtbij gezien (die in dit jaargetijde daar heel zeldzaam zijn!).

De Catlins (de zuid-west kust)
Na deze zonnige dag in de fjordlanden zijn we snel vertrokken (hierna zou het dagenlang toch alleen maar regenen) en naar de zuidwestkust vertrokken. We hadden blijkbaar per ongeluk de regen ook in gepakt, want die achtervolgde ons. Toch een spectaculaire avond gehad, want we gingen pinguins kijken. Wat blijkt? je loopt daar een strand op en vanaf een uur of 20 's avonds komen daar de pinguins aan land om terug te lopen naar hun nest, om daar hun jongen te voeden. Nou, pinguins lopen echt heel onhandig en aangezien ze een aanzienlijk stuk over de rotsen moesten lopen en springen, zag het er bijzonder grappig uit! En het was ook heel leuk om te zien hoe ze hun jongen voeden. Omdat ze in een redelijk rechte lijn naar hun nesten lopen, kon je ze van heel dichtbij zien, zolang je maar niet in hun lijn zou staan. Tussen de pinguins lag een giga zeeleeuw te slapen (oppassen dat je er niet per ongeluk te dichtbij komt want tussen de rotsen vallen ze niet echt op).
In de baai bij de camping (vanaf het plekje waar we aan het koken waren) konden we zo ook Hector dolfijnen zien zwemmen, erg leuk. Vroeger kon je er ook mee zwemmen en dat waren wij ook van plan, maar om de dieren te beschermen werd dat nu afgeraden dus toch maar niet gedaan.

Dunedin
Vandaag zijn we de dag goed begonnen: met een bezoek aan de chocoladefabriek: goed voor het Sjakie en de chocoladefabriek gevoel, een hoop gratis chocolaatjes en veel chocolade informatie (altijd al eens willen weten hoe ze een paasei maken:) en hoe een giga chocoladefontein eruit ziet). Daarna op naar het Otago peninsula, waar we de royal albatros gezien hebben! Er zit hier op land namelijk een koningsalbatrossen kolonie, giga vogels met een spanwijdte van 3 m, de enige plek ter wereld waar ze op een plek broeden waar je bij kan komen. We hebben er 5 op hun nest zien zitten, waarbij we bij 1 ook heel goed het twee weken oude jong konden zien, schattig! Helaas hebben we ze niet zien vliegen (uitgerekend vandaag is het windstil...), want dan zie je pas goed hoe groot ze zijn.
Tot slot nog naar een ander strand geweest en nogmaals zeehonden gezien, en een pinguin ergens hoger op de rotsen... Helaas hebben we niet gezien hoe hij daar gekomen is want dat zal wel met het nodige gestuntel gepaard zijn gegaan...

Nog 11 dagen te gaan in dit super mooie land. We gaan morgen als het lukt een dag fietsen en daarna nog een week het binnenland in voor onze laatste dosis bergen en een huttentocht als het weer het toelaat. We sluiten af bij Christchurch en misschien nog wat laatste dolfijnen voor we 18 februari naar Nepal vliegen... Gerwin is daar nu een hostel aan het boeken en we zijn de reis vast een beetje aan het plannen, dus het gaat erg leuk worden!

Groetjes voor iedereen, dank voor de leuke reacties en tot snel!

• 07 Februari 2011 - 09:52

Ken:

Hee Evelien & Gerwin,
    Leuk om jullie reisverhalen te lezen... te meer omdat we er een jaar geleden zelf ook waren! Nu doen jullie wel veel stoerdere dingen dan wij natuurlijk... Kepler, kayakken... als excuus hadden wij Setia bij ons ;)
    Veel plezier nog in het land van de Kiwi's en een goede reis naar Nepal!
    Liefs,
    Ken

• 07 Februari 2011 - 18:50

Hans En Dolly:

Jullie zijn voor op het schema,ja we houden alles bij hoor.
    Wat hebben jullie veel dieren gezien,en zo dichtbij.
    Wat genieten we van jullie verslagen.
    En fijn voor de goede en droge dagen er tussen door.
    Wat lijkt het ons mooi die fjorden en watervallen en daardoor heen varen,geweldig.
    geniet van de fietstocht en tot bellens
    hans en dolly

• 12 Februari 2011 - 18:14

Stefan:

Hey Gerwin & Evelien,

Erg tof om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben daar. Aardig voor de dieren blijven he en doe voorzichtig.

Met vrijzinnige groeten,

Stefan