Neushoorns en krokodillen... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van evelienengerwin - WaarBenJij.nu Neushoorns en krokodillen... - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van evelienengerwin - WaarBenJij.nu

Neushoorns en krokodillen...

Door: Gerwin

25 Februari 2011 | Nepal, Pokhara

We vallen wel van de ene cultuurschok in de andere. Allereerst hebben we pas vandaag het nieuws vernomen dat er een zware aardbeving in Christchurch heeft plaatsgevonden. Wij waren vorige week vrijdag (18-2) nog in Christchurch. Die vrijdag werden we wakker en we voelden toen een lichte aardbeving. We hoorden al van Nieuw Zeelanders dat dat heel normaal is en dat bij een reis van 2 maanden je zeker 1 keer iets zou moeten voelen. We zeiden nog tegen elkaar 'kunnen we dat ook wegstrepen'. Heel bizar is het nu om te lezen dat er een zware aardbeving heeft plaatsgevonden. In het centrum van Christhurch waar wij liepen zijn nu veel gebouwen ingestort. Veel doden en gewonden en dubbel triest omdat een half jaar geleden de stad ook al een aardbeving heeft moeten ondergaan. Van die aarbeving zagen wij nog alle gevolgen: restauraties, hostels die gesloten waren. Bedankt trouwens voor alle berichtjes en ik ben blij dat gelukkig de meeste mensen wisten dat we het land al uit waren.

Nu de leuke dingen. We zitten inmiddels in Pokhara na een busrit van 5 uur. Totaal was de reis 125 km, dus je kunt je voorstellen hoe goed hier de wegen zijn (en dit was nog wel een snelweg!) Laten we beginnen bij het begin. De laatste dagen in Nieuw Zeeland waren vooral relax dagen. We hadden een 2 uur tussenstop in Sydney en vervolgens 26 uur in Dubai. Ik had via internet een goedkoop hotel geboekt in Dubai, maar dat bleek een luxe hotel te zijn. Was erg fijn dat we om 8 uur 's ochtends al de kamer in konden. Vervolgens de stad in om met de metro de stad te bekijken. Eerst naar 1 van de hoogste gebouwen ter wereld gegaan (Burj Kalifa). Super gaaf en je krijgt er nekpijn van (en blij dat je geen glazenwasser bent:)). Daarna een super groot winkelcentrum ingegaan (Dubai Mall) waar een bazaar nagebouwd was en er een mega aquarium was met haaien erin. Toen was het tijd voor het strand. Vreemd om mensen in gewaden voorbij te zien lopen en toeristen in bikini. Ik wilde graag nog het beach hotel zien (zes sterren hotel in de vorm van een zeilschip). We kwamen helaas niet dichtbij, er was zware bewaking! Na al het high tech gedeelte was het tijd voor het oude Dubai in de binnenstad. Leuk om kleine winkeltjes te zien en met een klein bootje over de rivier te gaan. Toen was het vroeg naar bed, want om 3:30 uur ging de wekker voor de volgende vlucht.

De vlucht naar Nepal ging prima en daar stond een mannetje met een bordje " mr van der panne". Het hotel was prima, maar het was wel wennen aan de drukte en de chaos vooral in het verkeer. Kathmandu is een grote en drukke stad. Je moet vooral continu opletten op straat want echt alles kan plotseling voorbij komen: auto's brommers, riksja's en andere voertuigen, maar ook koeien, kippen... En iedereen maar toeteren! Wat een herrie... Maar ook veel bedrijvigheid, leuke marktjes, kleurig geklede mensen en op elke straathoek een tempel.
De eerste dag hebben we een aantal zaken moeten regelen zoals passen voor onze grote wandeltocht (Annapurna cicuit) en de jungle tocht waarover straks meer. Ook was het tijd voor een kapper (spannend hoor een kapper die met een grote schaar razendsnel heen en weer beweeg en ook spannend wat het resultaat is..). Tweede dag ook veel tempels gezien. De volgende dag vroeg vetrokken naar Chitwan. Chitwan is een natoinal park met een jungle vol krokodillen, neushoorns, apen, herten, etc. Daar hebben we vier dagen midden in het park gezeten in een resort (niet te veel van voorstellen hoor). We werden goed beziggehouden met wandelingen, boottochten en we mochten op een olifant zitten en dan de jungle in. Klonk alsof het echt alleen voor de leuk was, maar op zo'n olifant zier je veel omdat je hoog zit en veel beesten zijn niet erg bang voor een olifant. Zo hebben we ook onze neushoorns gezien: wat een prehistorische beesten, bijzonder om te zien. We konden ook helpen met het wassen van olifanten. Erg leuk om ze te wassen en op ze te zitten. Alhoewel ik (plotseling!) wel erg veel water op me gesproeid kreeg van de olifant (in opdracht van zijn berijder, maar ja die bevelen versta je niet).
Veel gezien en ook lekker relax zo uit de stad. Vandaag dus weer vertrokken en overmorgen gaan we de Annapurna circuit starten en zijn we 2 weken en misschien 3 weken weer in de bewoonde wereld. Uiteraard melden we ons dan weer.

Aanvulling (van eef): gistermiddag zaten we tijdens de lunchsiesta lekker aan het water te lezen (het is dan te warm om wild te zien) en we hadden het net over de apen die we alleen ver weg en hoog in de boom hadden gezien en dat het leuk zou zijn ze nog wat dichterbij te zien (apen zijn namelijk erg leuk om te observeren). Vervolgens horen we aan de overkant van de rivier geritsel, een hertje springt weg, en wat blijkt? Er zitten 5 makaken (apen) in de boom! Te luieren, beetje vruchtjes eten en klimmen en klauteren, leuk om te zien! We worden hier dus op onze wenken bediend!

Groetjes,

Gerwin en Evelien

• 25 Februari 2011 - 18:31

Carla.:

Hallo Gerwin en Evelien,
    zo, ben ik de eerste die reageert op jullie verslag! Wat spannend allemaal om weer te lezen hoor! Wat erg hé wat er allemaal gebeurd is en dat jullie daar geen weet van hadden hé? Ook steeds berichten van Els en Stella en die hebben hun hotel in C.C. maar afgezegd en nu nog weer verder met hun reis, waar toch een beetje een domper op ligt als je zo dichtbij zit hé?Maar goed, jullie zitten nu in de jungle en blijf lekker genieten van elkaar en de omgeving! Wie weet lijkt het ook een beetje op Suriname! Ik vind het erg leuk om jullie zo te volgen hoor! Eveneens mijn nichtje in Zambia en ons oude buurmeisje uit Hoorn in Z.A. en dan nog E en S in N.Z. Ik heb het er maar druk mee hoor! Luc en ik zijn vanmiddag lekker naar het dorp wezen lopen en op de terugweg ,zagen wij tante Dol rijden op weg naar Driehoorne, maar zij zag ons niet hoor! Blik op oneindig!! Vandaag een leuk stuk in de Alphense Krant van broer Wilfred, heel leuk hoor!! Nu, luidjes, heel veel plezier samen! Met een lieve groet uit een koud kikkerlandje. Dikke kus, Luc en Carla,xxxxxxx

• 25 Februari 2011 - 19:27

Anine:

Blijf genieten he!!!

En als ik het allemaal zo lees, denk ik wel eens, misschien had ik toch ook voor de grote reis moeten gaan ipv MSF..

Ciao

• 26 Februari 2011 - 16:07

Hans En Dolly:

Hoi gerwin en evelien,ja ik heb gisteren gemerkt dat je ondaan was vwan het bericht van de aardbeving.
    En ja goddank dat we wisten dat jullie vrijdag al daar weg waren.
    Zo zie je maar dat goed contact best belangrijk is.
    Nu zijn jullie weer verder op getrokken,en al heel wat van die grote dieren gezien.
    Leuk dat voorval met die aapjes evelien,zo zie je maar jullie worden echt op jullie wenken bediend.
    Wij hopen op een hele fijne tijd daar in nepal ,en dat we jullie over een week of 2 weer kunnen spreken of mailen.
    De groetjes hebben van sander en stefan en van erik,want die komt straks hier eten.
    Een dikke kus voor jullie beide van papa en mama van der panne

• 26 Februari 2011 - 16:31

Mando:

We waren inderdaad opgelucht te weten dat jullie net weg waren uit CC!! Dat geluk zal vast de hele reis duren, blijf genieten!

• 27 Februari 2011 - 20:07

Steven:

Ha luitjes,
    Jullie hebben weer een hoop meegemaakt de afgelopen week; ontzettend leuk om jullie verhalen weer te lezen!
    Wel ontzettend vreemd als je bedenkt dat de aardbeving in CC precies tussen jullie bezoek en dat van m'n moeder inzat...

Blijf in ieder geval genieten! Gr. Steven